Praktyki zawodowe uczniów naszej szkoły. Technik żywienia i usług gastronomicznych.

Odbywałam praktyki zawodowe w Hotelu Imperium w Chełmży. Zdobyłam tam nowe umiejętności i wiedzę. Zobaczyłam jak wygląda praca w naszym zawodzie. Miałam możliwość zapoznania się z tajnikami pracy w recepcji i obsługi gościa hotelowego.

Antonina

Praktyki zawodowe odbywałyśmy w Browinie w Domu Pomocy Społecznej. Byłyśmy pomocą kuchenną i pomagałyśmy wszystkim. Miałyśmy czas na uzupełnianie naszych dzienniczków praktyk. Panie pracujące w kuchni chętnie służyły nam swoją pomocą. Dużo się tam nauczyłyśmy. Po całym dniu praktyk wracałyśmy bardzo zmęczone ale z satysfakcją, że umiemy więcej niż przedtem. Pani Kierownik podsumowała z nami każdy dzień dzięki temu utrwalałyśmy wszystkie wykonywane czynności.

Natalia, Aleksandra

Od dnia 01.04.2019r. odbywałam praktyki w Szkole Podstawowej w Zelgnie. Zajmowałam się tam sporządzaniem jadłospisów i przyrządzaniem różnych potraw. Bardzo mi się tam podobało, będę miło wspominała ten czas.

Klaudia

Byłyśmy na praktykach w Przedszkolu Miejskim nr.2. Przychodziłyśmy na godzinę 07:00 do 15:00. Z rana pomagałyśmy w oczyszczaniu ziemniaków i przygotowania stołówki (mycie stolików, podłóg). W kuchni miałyśmy możliwość sporządzania kotletów, naleśników, potraw z ryb i koktajli.

Aleksandra, Klaudia

Odbywałyśmy praktyki w Przedszkolu Miejskim nr.1. Na praktykach nauczyłyśmy się przede wszystkim pracy zespołowej i obsługi dużej ilości osób. Nasza praktyka przebiegła bardzo dobrze, miałyśmy dużo pracy ale zawsze kończyłyśmy je z uśmiechem na twarzy.

Roksana, Laura, Kornelia

Odbywałem praktyki w Hotelu Gotyk w Toruniu. Hotel ten obsługiwał Restaurację Ciżemka, Restaurację Hotelową oraz Restaurację w amerykańskim stylu Jimmy’s STEAKHOUSE. Na praktykach kształciłem swoje zdolności punktualności. Po paru dniach zacząłem lepiej odnajdywać się w kuchni i przygotowywać potrawy. Największym wyzwaniem dla mnie okazał się Toruń Za Pół Ceny. W tym dniu przewijało się najwięcej osób w ciągu całego mojego pobytu tam. Najbardziej mi zapadł w pamięci personel kuchni z którym szybko się zaprzyjaźniłem. Odbyte praktyki w owym czasie będę bardzo miło wspominał i tęsknił za pobytem w Hotelowej Kuchni.

Patryk

Odbywałam praktykę zawodową w Hotelu Bulwar w Toruniu. Praktyka przebiegła prawidłowo oraz trwała ona w bardzo miłych warunkach. Podczas praktyk uczyłam się obsługi klienta, rozkładu bielizny stołowej, serwowania potraw i rachunkowości i innych. Nabyłam wiele innych umiejętności. Praktyka bardzo mi się podobała! Polecam.

Jagoda

 

Dbajmy o nawyk picia wody

Woda jest podstawowym składnikiem organizmu człowieka, potrzebnym niemal w każdym procesie, który w nim zachodzi.
Skutki jej niedoboru mogą nieść za sobą wiele niebezpiecznych konsekwencji  między innymi: rozdrażnienie, bóle głowy, problemy skórne, obrzęki, pogorszenie pracy narządów wewnętrznych np. serca, zakwaszenie organizmu.
Dorosła zdrowa osoba powinna wypijać około 30 ml wody na kg masy ciała.

woda1

Jak zwiększyć picie wody?

Przez kilka dni pij wodę w szklance. Zapisuj, ile z nich udało Ci się wypić. (1 szklanka to 250 ml).
Zwiększaj ilość wypijanej wody np. o jedną szklankę co tydzień.
Jeśli nie lubisz smaku wody, możesz dodać do niej:

  • cytrynę,  miętę, szałwię opcjonalnie łyżkę  miodu;
  • brzoskwinię,  cytrynę, miętę;
  • pomarańczę,  grejpfrut;
  • imbir (pokrojony na cienkie plasterki) łyżkę miodu;
  • malinę cytrynę;
  • truskawkę, limonkę,  miętę.

Pamiętajcie woda nie musi być nudna

Do nawadniania organizmu dobre są też herbatki ziołowe i owocowe oraz zwykła herbata, oczywiście, o ile ich nie posłodzisz!
Wody smakowe to nie żadne wody tylko napoje. Mają mnóstwo cukru, konserwantów i nierzadko dodatki, które niszczą nasze zdrowie i zatłuszczają naszą wątrobę.
Nie do uwierzenia, ale gazowany napój orzeźwiający może mieć nawet 38 łyżeczek cukru w litrze!

woda2

NEKTAR „OCZYSZCZAJĄCY” 164 kcal 💚
🌿 3 garści szpinaku,
🍎 1 jabłko,
🍐 1 gruszka,
🌿 1 łodyga selera naciowego,
🍃 1/2 garści jarmużu,
Przygotowanie:
1. Umyj dokładnie owoce i warzywa 👍
2. Pokrój jabłko,gruszkę i selera na mniejsze kawałki 🔪
3. Zmiksuj wszystko z dodatkiem 100ml wody i gotowe 😋😘

ELIKSIR WITALNOŚCI „ANTYOKSYDACYJNY” 194 kcal 💛
🍊 pomarańcza,
🍋 1/2 cytryny,
🍌 1/2 banana,
🍎 1/2 jabłka,
Przygotowanie:
1. Obierz cytrynę, banana i pomarańczę 🍌🍋🍊
2. Pokrój owoce na cząstki 🔪
3. Zmiksuj wszystko blenderem 😋😘

ORZEŹWIAJĄCA ROSA” BOMBA WITAMINOWA” 250 kcal ❤️
🍓 100 g mrożonych truskawek,
🍓 60 g mrożonych malin,
🍌 1 banan,
🥜 1 łyżka orzechów nerkowca,
Przygotowanie:
1. Zmiksuj w blenderze owoce z orzechami dodając do tego 100 ml wody 😋😘

💜Szybkie, smaczne i pełne witamin – na zdrówko 💜

Soki i Smoothie

Dlaczego świeże soki są tak wyjątkowe?

soki1
To bardzo skoncentrowana dawka substancji odżywczych w niezwykle łatwo przyswajalnej formie. Nawet jeśli w ciągu dnia je się duże ilości warzyw i owoców to nie dają one takich samych efektów jak świeżo wyciśnięte soki.
Co zawierają świeżo wyciskane soki?
Przeciwutleniacze jak np. witamina A, C i E, karotenoidy i flawonoidy. To najskuteczniejsza broń w walce z wolnymi rodnikami, które mogą być przyczyną wielu groźnych chorób. Dieta bogata w przeciwutleniacze to skuteczny sposób nie tylko na zapobieganie chorobom, ale także hamowanie procesu starzenia się.
Minerały jak potas, magnez, żelazo, fosfor, cynk czy selen.
Chlorofil, karotenoidy, flawonoidy, kumaryny, które dobroczynnie wpływają na nasze zdrowie.
Witamina K, której szczególnie bogatym źródłem są zielone liście. Ta witamina odpowiada za krzepliwość krwi, a także zapobiega osteoporozie (bierze udział w wapnieniu kości). Gdy jest jej za mało w organizmie nawet niewielkie stłuczenie może powodować zasinienie, a rany goją się wolniej.
Enzymy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są wykorzystywane przy trawieniu, oczyszczają organizm z toksyn, są potrzebne do usuwania martwych komórek i do tworzenia nowych. Żywność przetworzona jest pozbawiona żywych enzymów, dlatego tak ważne jest wprowadzenie do codziennej diety surowych warzyw i owoców, również w postaci świeżo wyciskanych soków.

soki2

Dlaczego dobrze jest włączyć świeże soki do codziennej diety ?
1. Łatwo przyswajalne –świeżo wyciskany sok dostarcza organizmowi skoncentrowaną ilość składników odżywczych zawartych w warzywach i owocach. Dużym plusem świeżych soków jest ich szybka przyswajalność przez organizm. Wystarczy kilkanaście minut, aby związki odżywcze trafiły do krwiobiegu bez obciążania układu pokarmowego.

2. Odżywiają organizm jeszcze bardziej – łatwa przyswajalność soków to nie wszystko. Jedząc całe owoce i warzywa przyswaja się zazwyczaj tylko część składników odżywczych w nich zawartych. To powoduje, że przyswajalność składników odżywczych z pożywienia jest niższa niż być powinna. Świeżo wyciskane soki to dobry sposób na lepszą przyswajalność i poprawę pracy układu pokarmowego.

3. Różnorodność składników odżywczych – o wiele łatwiej jest wypić szklankę soku z marchwi, jabłka, szpinaku czy jarmużu niż zjeść te składniki oddzielnie. Soki to duże ułatwienie na dostarczenie organizmowi różnych warzyw i owoców w formie pysznego napoju, a tym samym różnych witamin, enzymów, minerałów i fitozwiązków.

4. Soki mieszane mają większą moc działania niż soki jednoskładnikowe.
Badania potwierdzają, że dwa składniki zawarte w soku (lub więcej) działają lepiej niż jeden i dają silniejszy efekt. Dlatego warto pić soki o złożonym składzie.
• Brokuł + Pomidory = działają lepiej razem w zwalczaniu raka
• Jarmuż + Szpinak + Cytryna = działają lepiej razem w utrzymaniu żelaza
• Burak + Jabłko + Cytryna = działają lepiej razem w usuwaniu toksyn
• Marchew + Seler + Pietruszka = działają lepiej razem na zwyrodnienia kości, stawów, na artretyzm i reumatyzm.

Propozycje soków

1. Pomarańcza + Grejpfrut
Taki sok to bogactwo błonnika i bioflawonoidów. Błonnik wspomaga perystaltykę jelit, daje poczucie sytości, pobudza ukrwienie jelit. Co ważne, taki sok należy wypić do 40minut po wyciśnięciu, po tym czasie przeciwutleniacze ulegają rozkładowi. Przeciwutleniacze wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka.

soki3

2. Jabłko + Pomarańcza + Seler
Seler zawiera całą masę wartościowych składników. Witaminy z grupy B, A, C, fosfor czy wapń to tylko niektóre z dobroczynnych składników. Seler pobudza przemianę materii, usuwając jednocześnie szkodliwe produkty uboczne tego procesu ( np. kwas moczowy), ułatwia trawienie, a nawet likwiduje zaparcia.

3. Jabłko + Marchew + Burak
Burak posiada właściwości detoksykacyjne, eliminuje mocznik z organizmu, usuwa szkodliwe drobnoustroje, obniża poziom cholesterolu, hamuje procesy gnilne w jelitach.

4. Melon + Mandarynki + Szpinak
Szpinak dzięki zawartości żelaza wspomaga krew w transporcie tlenu, polepszając funkcjonowanie mózgu , pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację. Dodatkowo ma działanie antyoksydacyjne występujący beta- karoten, witaminę C i kwas foliowy.

5. Ogórek + Cytryna + Mięta
Zawarte w ogórku kwasy zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie, a obecna w nim woda jednocześnie naturalnie nawadnia ciało.

6. Ananas + Jabłko + Pokrzywa
Ananas zawiera cenny enzym o nazwie bromelaina o właściwościach przeciwzapalnych, przeciwbólowych i przeciwobrzękowych. Dzięki tym właściwościom ananasy mogą być pomocne w leczeniu zapalenia stawów czy urazów. pomagają zmniejszyć obrzęk i siniaki, a także wspierają gojenie się ran (w tym oparzeniowych i pooperacyjnych).

7. Gruszka + Jabłko + Natka pietruszki
Gruszki zawierają pektyny i pomagają zwalczyć zły cholesterol. Gruszki to antidotum na Alzheimera, źródło kwasu foliowego i witaminy K. Korzystnie wpływają na pracę układu krwionośnego, wzmacniają kości, zapobiegają chorobom oczu, wykazują właściwości antynowotworowe.

8. Arbuz + Kiwi
Sok z arbuza silnie oczyszcza, jest korzystny dla dzieci i dorosłych z chorobami nerek, a także przy infekcjach układu moczowego. Jest też stosowany przy kamicy nerkowej, pomaga wypłukać amoniak i kwas moczowy. Jest również silnym antyoksydantem, który chroni układ sercowo-naczyniowy. Kiwi ma działanie antynowotworowe. Obok luteiny, kiwi zawiera dużą ilość innego karotenoidu-witaminy A, która jest bardzo korzystna dla optymalnego zdrowia oczu.

9. Nektarynka + Jabłko + Seler
Jabłka – mają mnóstwo cennych właściwości zdrowotnych. Oprócz wielu witamin i minerałów są bogatym źródłem kwasu elagowego, który ma silne właściwości lecznicze. Zapobiega uszkodzeniom DNA i działa przeciwutleniająco. Przeciwdziała rozwojowi nowotworów. Te owoce są bogatym źródłem pektyn, który wiąże zły cholesterol (LDL) i pomaga pozbyć się go z organizmu.

10. Imbir + Jabłko + Ananas
Imbir – to bogactwo olejków eterycznych, którym to zawdzięcza się silne właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Imbir to pobudza krążenie, pomaga obniżyć ciśnienie i zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów. Stosowany jest też w leczeniu zaburzeń żołądkowych jak wzdęcia czy nudności.