Zmniejszajmy zużycie plastiku ze względu na miłość do środowiska!

Redukujcie zużycie plastiku, głównie pijąc wodę ze szklanych butelek i nie pakując owoców czy warzyw w siatki jednorazowego użytku. W prawdzie są one wygodne, ale po rozpakowaniu zakupów w domu praktycznie zawsze lądują w koszu.

Dlaczego warto być plastic free?

Ponieważ nie pozostaje on bez wpływu na nasz układ hormonalny i immunologiczny.

Warto również  stosować  kosmetyki w szklanych butelkach, perfumy na wosku pszczelim, żele do kąpieli, proszki do prania, płyny do płukania tkanin i mycia naczyń, kostki do zmywarki, pasty do zębów bez fluoru, antyperspiranty bez aluminium czy myjki jutowe.

                                                 Dieta to nie wszystko!

 Medycyna środowiskowa jest niedocenionym, istotnym elementem naszego dobrostanu

 

 

Jak skomponować śniadanie  do szkoły ?

 

Znalezione obrazy dla zapytania śniadanie do szkoły dla nastolatków
My żywieniowcy podpowiemy  jak przygotować odżywczy posiłek, który zapewni  Wam  na kilka godzin spędzonych w szkole wysoki poziom energii.Kanapka to świetny pomysł. Wygodnie można ją przechować w torbie , smakuje dobrze  i można w niej ukryć naprawdę fajne dodatki. Na kanapkę wybierzcie  dobre pieczywo. Może to być żytni chleb na zakwasie (niekoniecznie razowy), bułka orkiszowa albo gryczana. Ważne, aby nie był to pozbawiony witamin i składników mineralnych biały chleb czy kajzerka. Warto też zadbać o to, aby nie sięgać  po produkty cukiernicze czy półcukiernicze zamiast pełnowartościowego posiłku. Drożdżówka od czasu do czasu jest ok, ale jeśli będzie jedzona codziennie , niestety może się to odbić na wyższej  masie ciała oraz zdrowiu.

Zadbajcie   o to, aby kanapka zawierała dobre tłuszcze. Może to być masło, kilka kropli oliwy, plasterki awokado, masło orzechowe albo dowolna pasta warzywna wzbogacona pestkami lub oliwą.

Konieczne jest także zadbanie o to, aby posiłek jedzony w szkole zawierał porcję białka. Może to być kawałek pieczonego kurczaka, chudego sera, jajko albo wędzony łosoś w kanapce, ale może to być również jogurt naturalny lub kefir jako dodatek. Jeśli  lubicie  przekąski takie jak hummus, można zapakować do plecaka pastę z dodatkiem słupków warzywnych. To również świetne źródło białka w diecie.

Najlepszym napojem będzie woda. Pamiętajcie o niej . Wszelkiego rodzaju słodkie napoje, a nawet soki nie są dobrym pomysłem. Płynne węglowodany powodują szybki powrót uczucia głodu i spożywanie większej liczby kalorii niż wynosi zapotrzebowanie.
Należy też zadbać o to, aby każdego dnia w Waszej  diecie pojawiły się warzywa i owoce. Warzywa łatwo umieścić  w kanapce, można też je podać w roli dodatkowej przekąski. Marchewki , pomidorki koktajlowe i słupki z ogórka są naprawdę fajnym dodatkiem do kanapek. Dodatkowe owoce też są wskazane. Gdy jesteście aktywni fizycznie polecamy banany, winogrona i figi . W dniu o mniejszej aktywności proponujemy  cytrusy, jabłka,  owoce jagodowe, czyli np. borówki lub maliny.

Całej społeczności uczniowskiej naszej Szkoły życzymy dobrego roku szkolnego, obfitującego w dobre dni.

Uczniowie II TŻ

 

Analiza składu ciała

 Aby wykonać analizę składu ciała, nie musisz wcale udawać się specjalnie do gabinetu dietetyka 
Zapraszamy do nas  🙂 
My uczniowie klasy II TŻ wykonamy ją:)
Pozwala ona na dokładne sprawdzenie tego, jak na zastosowaną dietę i podjętą aktywność fizyczną reaguje nasz organizm. W ten sposób możemy świadomie modyfikować zarówno przyjmowane posiłki, jak i plan treningowy. 
CZEGO DOWIESZ SIĘ DZIĘKI ANALIZIE SKŁADU CIAŁA?
 

Jakie dokładnie parametry pokazuje taka analiza?          1_max

Zawartość tkanki tłuszczowej. Prawidłowy wynik to 15-18% w przypadku mężczyzn i 16-20% dla kobiet. To bardzo istotny czynnik, bo właśnie dzięki niemu diagnozujemy nadwagę i otyłość, przez co możemy wybrać dietę.

Procent wody, który w przypadku zarówno kobiet, jak i mężczyzn, powinien mieścić się w przedziale 45-60%. Ten wskaźnik podpowiada, jaka jest ogólna zawartość wody w organizmie. Będzie on znacznie niższy u osób z nadwagą lub otyłością.

Masa mięśniowa. Właśnie tutaj pojawiają się dodatkowe kilogramy, zaskakujące często osoby, które ćwiczą, by schudnąć. Wynika to z tego, że tkanka mięśniowa jest cięższa niż tłuszcz. Dzięki jej regularnej kontroli wiemy, czy  treningi przynoszą efekty. W tym przypadku nie ma norm dla kobiet i dla mężczyzn, gdyż są one dostosowane przede wszystkim do stopnia aktywności. 

Stopień otłuszczenia narządów.  Tłuszcz otaczający narządy wewnętrzne to pierwszy krok do poważnych chorób. Jeśli jest go dużo, możesz spodziewać się różnych niebezpiecznych diagnoz: cukrzycy typu II, nadciśnienia czy podwyższonego poziomu cholesterolu. Bezpieczny wynik mieści się od 1 do 12, natomiast te pomiędzy 13 a 59 wskazują na nadmiar tłuszczu okołonarządowego.

Truskawki przysmakiem lata

 

Czerwiec to czas, który kojarzy się nam z rozpoczęciem wakacji, ale też  z truskawkami, które są zapowiedzią zbliżającego się lata. Te sezonowe owoce oprócz niewątpliwych walorów smakowych są niskokaloryczne ( 100 g truskawek zawiera zaledwie 28kcal) , zawierają mało tłuszczu – są cennym źródłem błonnika, a także zawierają antyoksydanty, które chronią komórki organizmu przed wolnymi rodnikami .

100 g truskawek zawiera 60 mg witaminy C, co pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osób dorosłych. Truskawki zawierają znacznie więcej witaminy C niż pomarańcze. Witamina C jest bardzo ważnym przeciwutleniaczem, chroniącym komórki przed działaniem wolnych rodników, a także zwiększającym odporność i wspomagającym wchłanianie żelaza. Oprócz tego truskawki zawierają witaminy z grupy B, witaminy A, E, PP, która regulują dotlenienie krwi, a także szereg mikroelementów: chroniącego przed anemią żelaza, wzmacniającego kości wapnia oraz fosfor, magnez i mangan. Dodatkowo, zawarty w truskawkach kwas foliowy zapobiega depresji oraz wspomaga pracę i rozwój mózgu.

Są również cennym źródłem błonnika , który może  wpływać na obniżenie poziomu tzw. „złego cholesterolu” we krwi. Ponadto błonnik usprawnia procesy trawienne. Zawarte w truskawkach pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne regulują trawienie oraz przyspieszają przemianę materii.Dodatkowo truskawki są moczopędne (w 90% składają się z wody) – wspomagają pracę nerek oraz pomagają uzyskać spadek wagi. Jest to idealna przekąska dla diabetyków, gdyż w porównaniu do innych owoców ich indeks glikemiczny jest zdecydowanie niższy (IG=40). W związku z tym organizm nie jest narażony na nagłe skoki poziomu insuliny we krwi . Ponadto, enzym bromelina zawarty w truskawkach rozkłada białko pokarmowe oraz przyspiesza metabolizm tłuszczów i węglowodanów, co również wpływa na proces odchudzania.

Obecna w truskawkach kwercetyna jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym, który może wpływać na obniżenie ryzyka miażdżycy oraz chronić przed uszkodzeniami powodowanymi przez lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL).
Jedzenie truskawek to nie tylko przyjemność dla podniebienia, ale także zastrzyk zdrowia dla  organizmu.

pobrane