Analiza składu ciała

 Aby wykonać analizę składu ciała, nie musisz wcale udawać się specjalnie do gabinetu dietetyka 
Zapraszamy do nas  🙂 
My uczniowie klasy II TŻ wykonamy ją:)
Pozwala ona na dokładne sprawdzenie tego, jak na zastosowaną dietę i podjętą aktywność fizyczną reaguje nasz organizm. W ten sposób możemy świadomie modyfikować zarówno przyjmowane posiłki, jak i plan treningowy. 
CZEGO DOWIESZ SIĘ DZIĘKI ANALIZIE SKŁADU CIAŁA?
 

Jakie dokładnie parametry pokazuje taka analiza?          1_max

Zawartość tkanki tłuszczowej. Prawidłowy wynik to 15-18% w przypadku mężczyzn i 16-20% dla kobiet. To bardzo istotny czynnik, bo właśnie dzięki niemu diagnozujemy nadwagę i otyłość, przez co możemy wybrać dietę.

Procent wody, który w przypadku zarówno kobiet, jak i mężczyzn, powinien mieścić się w przedziale 45-60%. Ten wskaźnik podpowiada, jaka jest ogólna zawartość wody w organizmie. Będzie on znacznie niższy u osób z nadwagą lub otyłością.

Masa mięśniowa. Właśnie tutaj pojawiają się dodatkowe kilogramy, zaskakujące często osoby, które ćwiczą, by schudnąć. Wynika to z tego, że tkanka mięśniowa jest cięższa niż tłuszcz. Dzięki jej regularnej kontroli wiemy, czy  treningi przynoszą efekty. W tym przypadku nie ma norm dla kobiet i dla mężczyzn, gdyż są one dostosowane przede wszystkim do stopnia aktywności. 

Stopień otłuszczenia narządów.  Tłuszcz otaczający narządy wewnętrzne to pierwszy krok do poważnych chorób. Jeśli jest go dużo, możesz spodziewać się różnych niebezpiecznych diagnoz: cukrzycy typu II, nadciśnienia czy podwyższonego poziomu cholesterolu. Bezpieczny wynik mieści się od 1 do 12, natomiast te pomiędzy 13 a 59 wskazują na nadmiar tłuszczu okołonarządowego.

Truskawki przysmakiem lata

 

Czerwiec to czas, który kojarzy się nam z rozpoczęciem wakacji, ale też  z truskawkami, które są zapowiedzią zbliżającego się lata. Te sezonowe owoce oprócz niewątpliwych walorów smakowych są niskokaloryczne ( 100 g truskawek zawiera zaledwie 28kcal) , zawierają mało tłuszczu – są cennym źródłem błonnika, a także zawierają antyoksydanty, które chronią komórki organizmu przed wolnymi rodnikami .

100 g truskawek zawiera 60 mg witaminy C, co pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osób dorosłych. Truskawki zawierają znacznie więcej witaminy C niż pomarańcze. Witamina C jest bardzo ważnym przeciwutleniaczem, chroniącym komórki przed działaniem wolnych rodników, a także zwiększającym odporność i wspomagającym wchłanianie żelaza. Oprócz tego truskawki zawierają witaminy z grupy B, witaminy A, E, PP, która regulują dotlenienie krwi, a także szereg mikroelementów: chroniącego przed anemią żelaza, wzmacniającego kości wapnia oraz fosfor, magnez i mangan. Dodatkowo, zawarty w truskawkach kwas foliowy zapobiega depresji oraz wspomaga pracę i rozwój mózgu.

Są również cennym źródłem błonnika , który może  wpływać na obniżenie poziomu tzw. „złego cholesterolu” we krwi. Ponadto błonnik usprawnia procesy trawienne. Zawarte w truskawkach pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne regulują trawienie oraz przyspieszają przemianę materii.Dodatkowo truskawki są moczopędne (w 90% składają się z wody) – wspomagają pracę nerek oraz pomagają uzyskać spadek wagi. Jest to idealna przekąska dla diabetyków, gdyż w porównaniu do innych owoców ich indeks glikemiczny jest zdecydowanie niższy (IG=40). W związku z tym organizm nie jest narażony na nagłe skoki poziomu insuliny we krwi . Ponadto, enzym bromelina zawarty w truskawkach rozkłada białko pokarmowe oraz przyspiesza metabolizm tłuszczów i węglowodanów, co również wpływa na proces odchudzania.

Obecna w truskawkach kwercetyna jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym, który może wpływać na obniżenie ryzyka miażdżycy oraz chronić przed uszkodzeniami powodowanymi przez lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL).
Jedzenie truskawek to nie tylko przyjemność dla podniebienia, ale także zastrzyk zdrowia dla  organizmu.

pobrane

Praktyki zawodowe uczniów naszej szkoły. Technik żywienia i usług gastronomicznych.

Odbywałam praktyki zawodowe w Hotelu Imperium w Chełmży. Zdobyłam tam nowe umiejętności i wiedzę. Zobaczyłam jak wygląda praca w naszym zawodzie. Miałam możliwość zapoznania się z tajnikami pracy w recepcji i obsługi gościa hotelowego.

Antonina

Praktyki zawodowe odbywałyśmy w Browinie w Domu Pomocy Społecznej. Byłyśmy pomocą kuchenną i pomagałyśmy wszystkim. Miałyśmy czas na uzupełnianie naszych dzienniczków praktyk. Panie pracujące w kuchni chętnie służyły nam swoją pomocą. Dużo się tam nauczyłyśmy. Po całym dniu praktyk wracałyśmy bardzo zmęczone ale z satysfakcją, że umiemy więcej niż przedtem. Pani Kierownik podsumowała z nami każdy dzień dzięki temu utrwalałyśmy wszystkie wykonywane czynności.

Natalia, Aleksandra

Od dnia 01.04.2019r. odbywałam praktyki w Szkole Podstawowej w Zelgnie. Zajmowałam się tam sporządzaniem jadłospisów i przyrządzaniem różnych potraw. Bardzo mi się tam podobało, będę miło wspominała ten czas.

Klaudia

Byłyśmy na praktykach w Przedszkolu Miejskim nr.2. Przychodziłyśmy na godzinę 07:00 do 15:00. Z rana pomagałyśmy w oczyszczaniu ziemniaków i przygotowania stołówki (mycie stolików, podłóg). W kuchni miałyśmy możliwość sporządzania kotletów, naleśników, potraw z ryb i koktajli.

Aleksandra, Klaudia

Odbywałyśmy praktyki w Przedszkolu Miejskim nr.1. Na praktykach nauczyłyśmy się przede wszystkim pracy zespołowej i obsługi dużej ilości osób. Nasza praktyka przebiegła bardzo dobrze, miałyśmy dużo pracy ale zawsze kończyłyśmy je z uśmiechem na twarzy.

Roksana, Laura, Kornelia

Odbywałem praktyki w Hotelu Gotyk w Toruniu. Hotel ten obsługiwał Restaurację Ciżemka, Restaurację Hotelową oraz Restaurację w amerykańskim stylu Jimmy’s STEAKHOUSE. Na praktykach kształciłem swoje zdolności punktualności. Po paru dniach zacząłem lepiej odnajdywać się w kuchni i przygotowywać potrawy. Największym wyzwaniem dla mnie okazał się Toruń Za Pół Ceny. W tym dniu przewijało się najwięcej osób w ciągu całego mojego pobytu tam. Najbardziej mi zapadł w pamięci personel kuchni z którym szybko się zaprzyjaźniłem. Odbyte praktyki w owym czasie będę bardzo miło wspominał i tęsknił za pobytem w Hotelowej Kuchni.

Patryk

Odbywałam praktykę zawodową w Hotelu Bulwar w Toruniu. Praktyka przebiegła prawidłowo oraz trwała ona w bardzo miłych warunkach. Podczas praktyk uczyłam się obsługi klienta, rozkładu bielizny stołowej, serwowania potraw i rachunkowości i innych. Nabyłam wiele innych umiejętności. Praktyka bardzo mi się podobała! Polecam.

Jagoda

 

Dbajmy o nawyk picia wody

Woda jest podstawowym składnikiem organizmu człowieka, potrzebnym niemal w każdym procesie, który w nim zachodzi.
Skutki jej niedoboru mogą nieść za sobą wiele niebezpiecznych konsekwencji  między innymi: rozdrażnienie, bóle głowy, problemy skórne, obrzęki, pogorszenie pracy narządów wewnętrznych np. serca, zakwaszenie organizmu.
Dorosła zdrowa osoba powinna wypijać około 30 ml wody na kg masy ciała.

woda1

Jak zwiększyć picie wody?

Przez kilka dni pij wodę w szklance. Zapisuj, ile z nich udało Ci się wypić. (1 szklanka to 250 ml).
Zwiększaj ilość wypijanej wody np. o jedną szklankę co tydzień.
Jeśli nie lubisz smaku wody, możesz dodać do niej:

  • cytrynę,  miętę, szałwię opcjonalnie łyżkę  miodu;
  • brzoskwinię,  cytrynę, miętę;
  • pomarańczę,  grejpfrut;
  • imbir (pokrojony na cienkie plasterki) łyżkę miodu;
  • malinę cytrynę;
  • truskawkę, limonkę,  miętę.

Pamiętajcie woda nie musi być nudna

Do nawadniania organizmu dobre są też herbatki ziołowe i owocowe oraz zwykła herbata, oczywiście, o ile ich nie posłodzisz!
Wody smakowe to nie żadne wody tylko napoje. Mają mnóstwo cukru, konserwantów i nierzadko dodatki, które niszczą nasze zdrowie i zatłuszczają naszą wątrobę.
Nie do uwierzenia, ale gazowany napój orzeźwiający może mieć nawet 38 łyżeczek cukru w litrze!

woda2

NEKTAR „OCZYSZCZAJĄCY” 164 kcal 💚
🌿 3 garści szpinaku,
🍎 1 jabłko,
🍐 1 gruszka,
🌿 1 łodyga selera naciowego,
🍃 1/2 garści jarmużu,
Przygotowanie:
1. Umyj dokładnie owoce i warzywa 👍
2. Pokrój jabłko,gruszkę i selera na mniejsze kawałki 🔪
3. Zmiksuj wszystko z dodatkiem 100ml wody i gotowe 😋😘

ELIKSIR WITALNOŚCI „ANTYOKSYDACYJNY” 194 kcal 💛
🍊 pomarańcza,
🍋 1/2 cytryny,
🍌 1/2 banana,
🍎 1/2 jabłka,
Przygotowanie:
1. Obierz cytrynę, banana i pomarańczę 🍌🍋🍊
2. Pokrój owoce na cząstki 🔪
3. Zmiksuj wszystko blenderem 😋😘

ORZEŹWIAJĄCA ROSA” BOMBA WITAMINOWA” 250 kcal ❤️
🍓 100 g mrożonych truskawek,
🍓 60 g mrożonych malin,
🍌 1 banan,
🥜 1 łyżka orzechów nerkowca,
Przygotowanie:
1. Zmiksuj w blenderze owoce z orzechami dodając do tego 100 ml wody 😋😘

💜Szybkie, smaczne i pełne witamin – na zdrówko 💜